Praatje pot

14 februari 2020 - Kandy, Sri Lanka

Gisteren en vandaag ben ik alleen naar Tikiri gegaan. Clemens is weer opgeknapt gelukkig en we gaan morgen weer samen. Vandaag was het een beproeving om er te komen met de bus.

Duurde het langer dan 1 uur voordat de bus kwam op dat warme en stoffige station vol met diesel dampen. Maar mijn engel was een lieve oudere taxi chauffeur die mij een trucje uitlegde om er sneller te komen. Die houden we er in. Elk jaar leer ik weer meer hoe deze dingen hier werken en wat de gebruiken zijn.

Toch hou ik van de drukte van deze stad. Vaste plekjes waar je eet en ook wordt herkend. Je weet waar je kan halen wat je nodig hebt. Dat geeft deze plek iets vertrouwds. En dat geeft weer rust.

We hadden het er net met elkaar over dat het fijn is dat we ons goed hebben voorbereid. Niet alleen visa, tickets en formulieren. Maar ook ons eigen bamboe bestek met bamboe rietje en rager. Onze thermospotten waar we in ons vaste restaurant groentensoep in laten doen. Zodat we overal lekker warme soep hebben voor lunch of in de avond.

En ons waterfilter systeem....waar we ons water uit de kraan mee filteren. Dag plastic flessen. Kost wel wat maar dat verdien je ook weer terug. Een bluetooth speaker waar je lekker muziek mee kan luisteren. Eigenlijk alles wat we nodig hebben, hebben we bij ons. Dat maakt dat het leven hier wat dat betreft een stuk simpeler is. Een paar kleding stukken en die draag je.....klaar....geen gedoe.

We maken hier zelf ook ons ontbijt...havermout met rozijnen en kaneel met fruit naar keuze. Ik krijg geen toast weg in de ochtend. Daar krijg ik nog meer honger van. In de middag eten we ergens wat of we kopen iets en nemen het mee. In de avond vaak nog iets lichts...je hebt hier gewoon veel minder trek. Denk door de warmte. Net bijvoorbeeld wat tomaten in stukjes gesneden en wat olijven uit blik, en een groot glas muntthee.

Vandaag langs het meer wat midden in de stad ligt weer mooie vogels gezien..... ijsvogels, pelikaan, leguaan, apen, vlinders en heel veel honden. Langs de straten zwerven deze op zoek naar eten. En in de nacht blaffen deze er lustig op los. Als er 1 begint blaft na een tijdje het hele dorp. Het is hier net een tropische dierentuin.

Ook grappig is dat hier in Kandy al vele jaren een zaak is waar je alles kan kopen op basis van soya. Dus ook soya softijs. Dat is in deze warmte een ware traktatie. En wat nu ook opvalt is dat hier ook vegan opkomt. Er is een leuke plek waar wij binnenkort eens gaan kijken. Banana chill is de naam en de recensies zijn goed.

Maar goed.... morgen eerst naar de baby's. Daar komen we tenslotte ook voor.....lekker vroeg de deur uit en kijken of de truc werkt.... welterusten voor nu....

1. Marjolein:
    14 februari 2020
    Ik kan mij zo inleven in jullie avonturen, vanaf de bank met koltrui onder een deken op deze Valentijnsdag, lekker beschrijvend geschreven. Ga vooral zo door. Have fun xxx
  2. Bobbie:
    14 februari 2020
    Heerlijk beschreven weer ,je proeft trouwens ook droge toast als jij t beschrijft .
    Geniet 😘
  3. Priscilla Van Veldhoven:
    14 februari 2020
    Geef je de hondjes af en toe wat lekkers? 💕
  4. Hugo Vermorgen:
    14 februari 2020
    Nu weet ik dus wat een "praatje pot" is. (zijn alle praatjes pot zo leuk?). Fijn dat Clemens weer op de been is! Ik kijk al uit naar meer pottige praatjes.
  5. Carla:
    15 februari 2020
    Ik bewaar ze voor het zaterdagochtend ontbijt: jullie verhalen, heerlijk ....
  6. Jolanda:
    15 februari 2020
    Ben zeer nieuwsgierig wat het trucje is. Maar dat zal in het volgende verhaal zijn denk ik. To be continued....
  7. Gro:
    15 februari 2020
    I can see it infront of me! Happy that Clemens feels better and give the babies some love from me too! Here on the island it is raining and we are going to put the fire on when we arrive to the cottage! Take care and lots of love! Kramis Gro
  8. Charles van Alphen:
    16 februari 2020
    Leuk verslag ben ook nieuwsgierig naar je trucje via de taxi chauffeur laar het even weten en fijn dat Clemens weer is opgekrabbeld kijk uit naar volgende verhaal,veel plezier gewenst. Charles en Ria.
  9. Jill:
    16 februari 2020
    Vliegende apen en honden? Moet echt heel bijzonder zijn, dat Sri Lanka ;-))) Erg leuk je schrijven L, krijg gevoel dat ik mee kijk. Mooi werk doen jullie. Liefs X Jill
  10. Gabby de Man:
    19 februari 2020
    Heel beeldend geschreven, Elles. Ik geniet met jullie mee. Fijn dat Clemens weer is opgeknapt.
    Groetjes, Gab XX
  11. Rozi:
    21 februari 2020
    Fijn ellis dat het zo op rolletjes loopt,,kneffel voir de kindjes ,kussssss